Jak chwytliwie nazwać naszą firmę?
Data publikacji 30 października 2019Bardzo często w internecie na grupach biznesowych na portalach społecznościowych można spotkać się z prośbami o wymyślenie nazwy firmy. Oczywiście trudno zakładać złe intencje pytającego, ponieważ taka osoba może zupełnie nie zdawać sobie sprawy jak wiele pracy jest z wymyśleniem nazwy firmy. Bywa, że nazwa firmy jest zupełnie przypadkowa, że jest to po prostu imię albo coś związanego z nazwiskiem osoby, która zakłada firmę. Tak naprawdę jednak wymyślenie chwytliwej nazwy firmy to prawdziwa sztuka i udaje się to zaledwie nielicznym.
Jak wymyślić nazwę?
Można przeprowadzić badania jak duży wpływ na powodzenie biznesu ma nazwa firmy. Na pewno bywają nietrafione nazwy firm, na pewno nazwa firmy nie może być wesoła jeżeli wiąże się z czymś przykrym, na przykład jest to nazwa zakładu pogrzebowego. Wymyślanie nazwy firmy to poważne zadanie dla osób, które z marketingiem mają wiele wspólnego od lat. Wymyślenie nazwy firmy wcale nie jest zadaniem łatwym chociaż może wydawać się inaczej. Wymyślenie nazwy firmy to zadanie wymagające kreatywności – jedna osoba wymyśli taką nazwę w pięć minut a innej zajmie to wiele tygodni. Nie zależy to inteligencji czy biznesowych kompetencji. Czasem będzie to zależało od intuicji, a czasem będzie dziełem przypadku.
Chwytliwa nazwa to podstawa
Chwytliwa nazwa firmy na pewno zaciekawia i przyciąga klientów. Nazwa firmy nie może wprowadzać klientów w błąd – jeżeli salon fryzjerski będzie nazywał się Metamorfoza a fryzjerki będą potrafiły tylko podcinać końcówki, to jest to realne wprowadzenie klienta w błąd i nie powinna mieć miejsca w biznesowym świecie. Ostatnio dużo kontrowersji sprawiają nazwy eko i bio. Tak zwana zdrowa żywność posiadająca w swoim składzie konserwanty i składniki absolutnie nie wpływające korzystnie na zdrowie zalewa nasz rynek. Jeżeli firma kreuje się na eko i bio tworząc taką nazwę i taką nazwę nadaje swoim produktom to realnie wprowadza klientów w błąd. Na pewno nazwa firmy jest czymś nad czym należy poważnie się zastanowić, ale też nie jest tak, że będzie to determinowało sukces czy porażkę biznesu.
Na sukces czy porażkę firmy składa się wiele czynników a nazwa jest po prostu jednym z nich. Ostatnio wiele mówi się o tym aby postawić na markę osobistą czyli w nazwie firmy dać swoje imię i nazwisko, ponieważ pozostanie z nami już na zawsze zakładając, że po ślubie kobieta nie zmieni nazwiska. Wymyślenie chwytliwe nazwy firmy musi kosztować – jest to zwyczajna praca agencji marketingowych. Agencja bierze pod uwagę wizję i misję firmy i w ten sposób wymyśla nazwę.