Strona główna
Biznes
Tutaj jesteś
Biznes Podpis kwalifikowany i elektroniczny

Podpis kwalifikowany i elektroniczny – ile kosztuje i który wybrać?

Data publikacji 26 kwietnia 2022

Podpis elektroniczny jest coraz bardziej popularny, ponieważ w dużym stopniu uławia załatwianie formalności i umożliwia zaoszczędzenie cennego czasu. Funkcjonują dwa rodzaje podpisów elektroniczne i kwalifikowane, w niektórych sytuacjach wystarczy użycie pierwszego rodzaju podpisu, w innych konieczny jest podpis elektroniczny kwalifikowany.

Podpis elektroniczny kwalifikowany – cena

Podpis elektroniczny kwalifikowany ma moc prawną podpisu własnoręcznego. Jest weryfikowany przez certyfikat, jego użycie reguluje ustawa o podpisie elektronicznym. Jego moc prawna jest większa niż podpisu niekwalifikowanego, może być wykorzystywany w urzędach, ale korzystanie z niego wymaga posiadania odpowiedniej aplikacji zgodnej z ustawą. Podpis elektroniczny kwalifikowany cena razem z narzędziami, czyli czytnikiem, oprogramowaniem i kartą wynosi około 300 zł rocznie. W zależności od tego, na jak długo wykupowany jest abonament, cena może być niższa. Po wygaśnięciu jego ważności można go odnowić, wówczas cena jest niższa i wynosi około 200 zł na rok. Posiadanie takiego podpisu jest związane ze znacznymi oszczędnościami kosztów obsługi dokumentów, zapewnia ich bezpieczeństwo i lepsze funkcjonowanie biznesu.

Jeżeli podpis elektroniczny jest potrzebny jedynie do kontaktowania się z urzędami, wystarczy założyć darmowy Profil Zaufany. Wybierając profil elektroniczny cena jest uzależniona od kilu czynników:

 – może to być jednorazowy podpis albo certyfikat wykupiony na rok, dwa lub trzy lata,

 – podpis elektroniczny w chmurze albo zakup zestawu z kartą kryptograficzną.

Weryfikacja podpisu elektronicznego – o czym warto pamiętać?

Po otrzymaniu dokumentu podpisanego elektronicznym podpisem kwalifikowanym można zweryfikować jego autentyczność. Jest to ważne np. podczas umów zawieranych na odległość albo sprawdzenia ważności faktur. Weryfikacja podpisu elektronicznego może być przeprowadzona samodzielnie za pomocą darmowych narzędzi dostępnych w internecie, ale w przypadku, kiedy potwierdzenie ważności podpisu ma być przedstawione w sądzie lub w urzędzie najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usługi walidacji takiego podpisu.

Korzystając ze strony https://umownik.pl/ można tworzyć różnego rodzaju umowy za pomocą specjalnie przygotowanych kreatorów. System do elektronicznego obiegu dokumentów przydaje się w wielu sytuacjach biznesowych, umożliwia negocjowanie online oraz wprowadzanie zmian w dokumentach. Umownik umożliwia podpisywanie dokumentów podpisem elektronicznym lub podpisem kwalifikowanym mSzafir. Osoby korzystające z platformy mają możliwość tworzenia umów również w sytuacjach pilnych i niestandardowych, kiedy potrzebny jest podpis kwalifikowany, a nie są na to przygotowani. Platforma daje możliwość złożenia kwalifikowanego podpisu elektronicznego zdalnie bez konieczności korzystania z kuriera lub innych czasochłonnych form potwierdzających tożsamość.

Redakcja abinvesting.pl

Jesteśmy redakcją poświęcona finansom, biznesowi i rozwojowi osobistemu. Dzielimy się z Wami praktycznymi wskazówkami dotyczącymi zarządzania finansami, rozwijania umiejętności biznesowych oraz budowania pozytywnych nawyków i relacji.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?